Jak se připravit

Co má umět dítě nastupující do Miniškolky?

Zde bychom rádi zodpověděli často pokládanou otázku k přípravě dítěte na nástup do kolektivu. Počátek docházky je velkým krokem pro celou rodinu a je vhodné se na něj připravit, to ovšem rozhodně neznamená, že musíte měnit zásadně chod vaší domácnosti a rodinné výchovy. Největší efekt a přínos pro dítě má, pokud je přístup k dítěti a výchova v souladu.

V následujícím textu však chceme přiblížit vhodný přístup při přípravě dítěte. Spolu s tím doporučujeme před nástupem navštěvovat Montessori pracovny, které vede naše hlavní učitelka, kde má dítě společně s rodičem možnost seznámit se s prostory i chodem Miniškolky.

V Miniškolce přijímáme děti, které používají hygienické pleny i děti v procesu odplenkování. Počítáme s tímto procesem a budeme vám nápomocny. Doporučujeme jakékoliv změny v této oblasti s námi konzultovat, abychom postupovaly jednotně a dítěti nezpůsobovaly zmatek (např. dítě nosí plenu pouze na pobyt ven a na odpočinek, jak doma, tak v Miniškolce).

Dudlíky děti mohou také mít, zpravidla k polednímu odpočinku, přes den zůstávají v krabici s lůžkovinami.

Další doporučení souvisí zejména s konceptem jednotnosti a řádu, který je pro děti v raném věku typický. Pro rozhodnutí k zápisu dítěte je vhodné mít na paměti denní režim zařízení. Pro snazší navyknutí dítěte na režim Miniškolky je vhodné režim doma přiblížit tomu školkovému. Snažíme se denní režim flexibilně upravovat a aktuálně reagovat na potřeby dětí, ovšem ve větší skupině je to může být obtížné, proto pomůže vaše součinnost.

Stravování v Miniškolce je zajišťováno průběžnými svačinami, kdy mají děti možnost svačit v určeném časovém oknu (zpravidla 8:30 – 9:30 a 14:30 – 15:00). Oběd podáváme společně přibližně ve 12 h. Vedeme děti ke zdravým a bezpečným návykům, např.: u jídla sedíme, plná ústa zůstávají zavřená. Doporučujeme opět podobný postup uplatňovat i v domácím prostředí, aby pro dítě nebylo mnoho změn a novinek.

Pravidla formulujeme pozitivně a s ohledem na konkrétní dítě. Hranice nastavujeme jasně a pevně. Základní pravidla:

Respektujeme se navzájem. (Nasloucháme si, jsme ohleduplní.)

Zdravíme se podáním ruky. (Při vstupu do třídy se vítáme, povzbuzujeme dítě k očnímu kontaktu. Při vstupu rodiče tento postup modelujeme.)

Chodíme pomalu. (Děti tak snáze zvládnou manipulovat s pomůckami. Bezpečnost především. Běhat můžeme na hřišti.)

Hovoříme tlumeně. (Respekt k práci ostatních, při tichém hovoru se lépe vnímáme.)

S pomůckami pracujeme jemně. (Vyjadřujeme ohled k materiálu i k ostatním, umožňuje soustředění.) Používáme obě ruce. (Bezpečnost, soustředění, vyjadřujeme ohled k materiálu.)

Vždy jen jedna pomůcka. (Podporuje soustředění.)

Vždy po sobě uklízíme. Pomůcku vrátíme zpět na její místo ve stejném stavu, v jakém byla, když jsme si ji vzali. (Podpora řádu, respekt k pomůckám i ostatním, kteří budou chtít také pracovat. Uspořádané prostředí je bezpečné.)

S “mokrými” aktivitami pracujeme v prostoru bez koberce. (Přímo na místě dané pomůcky, pro vodu může dítě dojít nejlépe do koupelny, případně dle vzdálenosti i do dětské kuchyně či šatny. Vodu nosíme ve džbáncích.)

Když chceme pracovat na zemi, můžeme použít kobereček. (Na práci ohraničenou koberečkem se snáze soustředíme, ostatní vědí, že vše na koberečku potřebujeme.)

Jíme a pijeme u stolu. (Podpora řádu, každá aktivita má své místo. Bezpečnost.)

Na židlích a sedačce sedíme. (Podpora řádu a bezpečnost.)

Předměty používáme k jejich určenému účelu. (Děti se učí nápodobou.)

Co s sebou do Miniškolky?

Přezůvky – mělo by se jednat o bezpečnou a vhodnou obuv. Nedoporučujeme přezůvky typu Crocs a jiné druhy pantoflů, s ohledem na bezpečnost a pohyb dětí. Nedoporučujeme capáčky (často kloužou). či obuv na podpatku. Přezůvky by si dítě mělo zvládnout obout i zout nejlépe samo či s malou dopomocí, doporučujeme suché zipy a možnost širokého rozevření boty pro lepší obouvání.

 

Oblečení na výměnu (při polití apod.):

  • 2x triko s krátkým rukávem.
  • 2x kalhoty (příp. kraťasy, sukně).
  • 2 páry ponožek.
  • 2x spodní prádlo.

Oblečení na pobyt venku (z hygienických důvodů se pro pobyt venku převlékáme):

  • Tepláky či softshellové kalhoty, případně kraťasy.
  • Nepromokavá bunda nebo pláštěnka, gumové kalhoty, holínky.
  • V létě: čepice, klobouk proti slunci,
  • V zimě: teplá čepice, rukavice (ideálně nepromokavé do sněhu a tenké či softshellové palčáky na podzim a jaro), nákrčník (krátký), zateplené kalhoty (nepromokavé, gumové) a bunda nebo kombinéza, nepromokavé teplé boty.
  • Doporučujeme oblečení, které si děti zvládnou samy obléknout a svléknout. Mikiny a bundy na zip, kalhoty na gumu, případně kšandy, boty na suchý zip, rukavice palčáky.
  • Rádi dětem pomůžeme, ale naší snahou je budovat funkční samostatnost, což dětem i nám vhodné oblečení usnadňuje.

Pro odpolední odpočinek:

Malý polštářek, přikrývka/peřinka, příp. jedna „mazlící“ plyšová hračka (bez chrastítek či vydávající zvuk) či dudlík, během dne uloženo v boxu na spaní. Prostěradla a jejich běžnou výměnu zajišťuje dětská skupina. Na spaní je možné dítě vybavit hygienickou plenou nebo nepropustnou podložkou, pokud to rodič (či pečující osoba) doporučí. Použitou plenu či podložku odnáší ze zařízení přímo rodiče.

Hygiena

Prosíme o donesení a průběžné doplňování vlhčených ubrousků (nejlépe s plastovým uzávěrem, co nevysychají, ne pouze lepicí). Dle potřeby pleny (látkové či papírové), které na konci dne dostane rodič k odnesení a likvidaci domů. Zásobu hygienických pomůcek ukládejte do vaku v šatně, pokud docházejí, prosím doplňte.

Všechny věci dítěte prosím označte jeho jménem nebo značkou. Neoznačené a neuklizené věci končí v boxu „Ztráty a nálezy“. Nevyzvednuté věci pravidelně likvidujeme.

 

Dítě se ve třídě pohybuje v oblečení, které je určeno pro pobyt ve třídě. To znamená, že při příchodu je potřeba převléct znečištěné oblečení. Venku se děti mohou ušpinit, často se jim dostane písek a přírodniny do kapes. To vše by vedlo ke znečištění třídy a pomůcek. Při chladném počasí preferujeme oblékání svrchních vrstev přes oděv určený do třídy. Prosíme o uzpůsobení těchto vrstev počasí a použitému postupu, který zjednoduší dětem převlékání.

Doporučujeme do třídy krátký rukáv (děti často pracují s vodou a ve třídě je teplo), legíny, či tepláky na gumu s širší spodní částí (raději ne šaty či sukně, body a punčocháče, ani dvě vrstvy oblečení na sobě).

Vybavení do Miniškolky se vyplácí vybírat alespoň částečně s dítětem, je vhodné, když je zapojeno do procesu příprav. Zároveň prosíme, vždy nové vybavení s dětmi doma ozkoušejte a upravte (např. dotáhnutí kšand na kalhotách či gumových pásků pod boty). Kontrolujte velikost oblečení a bot. Doplňujte oblečení na výměnu a reflektujte roční období a počasí. Před nástupem do Miniškolky budete vyzváni k zaslání fotografie k označení místa v šatně a pro odložení věcí ve třídě. V rámci návštěvy Miniškolky s rodičem je vhodné v šatně či třídě také zanechat nějaké první vybavení, např. deku na spaní. Fotku vylepujeme s předstihem, aby se dítě při návštěvě Miniškolky či docházení na pracovny, již vidělo a zároveň ostatní, již docházející děti se na nové dítě ptají a začínají ho vnímat jako jednoho z nich. Tento postup pomáhá postupné adaptaci.

Obecně věříme, že je vhodné v rámci adaptačního procesu přípravného (tedy před nástupem dítěte do Miniškolky) měnit a ovlivňovat ty aspekty, které ovlivnit lze. Mohu dítěti pořídit vhodné a pohodlné oblečení, které je schopné si samo obléknout, nebo se o to alespoň snadno pokoušet. Neovlivním však prožívání a emoce dítěte při náročné situaci změn a adaptace. Adaptací prochází i rodič, vyhraďte si proto na tuto situaci klid a buďte k sobě laskaví. Můžete i dítěti popsat své emoce. Zodpovězte dítěti pravdivě všechny dotazy (pokud je již verbální). Školkou nestrašte, ani ji přehnaně nevychvalujte. Uznejte dětské emoce.