Vzdělávací program

Víme, jak vytvořit pevný základ u dětí do 3 let.

Vaše batole má jedinečnou schopnost nasávat podněty z prostředí jako houba. Proto naše Miniškolka není pouhým hlídáním, ale děti od 1,5 roku se u nás aktivně zapojují do přípravy svačiny, sebeobsluhy – oblékání, péče o prostředí – aranžování květin. Kromě toho nabízíme výtvarné, hudební i jazykové aktivity. Učitelky v Miniškolce dávají dětem tolik potřebnou podporu, nejen obyčejnou pomoc.

Děti velmi rády pracují na úkolech běžného života a po tom, co je samy zvládnou, se
cítí naplněné. Sílí u nich vědomí „dokázal jsem to, a tedy dokážu i ostatní věci“.

Už dítě do 3 let si totiž vytváří svou sebe-hodnotu a my ji v něm můžeme posilovat. Čím dříve si ji dítě vybuduje, tím stabilnější bude na celý život. Naše pomůcky a připravené prostředí v promyšlených vzdělávacích oblastech dětem přinášejí co nejvíce smyslových zážitků a umožňují jim pracovat s reálnými materiály a předměty.

Nedílnou součástí práce učitelky je zaměřené a systematické pozorování dítěte, jeho
činností, hry a pokroků ve všech oblastech rozvoje a s tím související individuální
konzultace s rodiči
ohledně vývoje jejich dítěte. Na základě pozorování a rozhovoru
s rodičem je možné volit k dítěti správný přístup a nabídnout mu přiměřenou nabídku
činností. Klíčová je každodenní komunikace rodiče a učitelky o aktuálním naladění a
potřebách dítěte. Každý rodič je expertem na své dítě, učitelka je pouhým pomocníkem ve výchově, aby svou roli mohla zastávat co nejlépe a být spolupracujícím partnerem, potřebuje navázat s rodiči vztah a budovat vzájemnou důvěru.

Pro dítě ve věku do 3 let je zásadní pocit přijetí a bezpečí. A není vždy podmínkou, aby tento pocit dítě zakoušelo jen s rodiči. Stejný pocit může zažívat i v jesličkách, kde je přijímáno, respektováno a učitelky s ním jednají laskavě a láskyplně. Tvoří se vzájemná důvěra a dítě se po době adaptace ve školce začne cítit bezpečně. Naše paní učitelky jsou vřelé, ale zároveň samozřejmě trvají na určitých pravidlech – tak, aby skupina dětí dobře fungovala. I takto malé dítě chce dříve či později mít ve skupině své místo, se všemi právy i povinnostmi. A je pak hrdé a spokojené, že to zvládlo. Jednoduše se cítí dobře, je vyrovnané a naplněné.

 

„Děti v rámci aktivit praktického života perou prádlo, leští dřevo, zalévají a aranžují květiny, myjí stůl nebo pečují o sebe – velmi rády si zkouší oblékání či obouvání bot nebo připravují svačinu pro celou skupinu (spolu s učitelkou např. krájí chleba, loupají a krájí okurku či ovoce, atd.). Ve třídě máme samozřejmě i jazykové materiály (které si převážně vyrábíme sami) a nezapomínáme i na rozvoj hrubé motoriky, na jednoduché výtvarné aktivity (často logicky navázané na roční období) a na hudbu.“ Renata Křivánková, ředitelka Montessori centra 4medvědi